VÚC Bratislava 2013: Posledné mesiace poslednej bašty

Autor: Martin Dubéci | 10.7.2013 o 15:15 | (upravené 10.7.2013 o 23:57) Karma článku: 11,86 | Prečítané:  12710x

Voľby do VÚC bývajú väčšinou nuda. Vďaka nasadeniu strán a kandidátov tomu tak bude asi aj tento rok. Asi najväčšou výnimkou v tomto tvrdení je Bratislava, kde sa budú voliči rozhodovať o poslednom pravicovom županovi, ktorého vyzýva populárna politička SMERu a do reálnej volebnej súťaže sa prvýkrát zapojí zástupca novej pravice.

Čo si o kandidátoch mysleli voliči naposledy

"Vedecky" odhadnúť šance politika na víťazstvo ide veľmi ťažko. Ak sa nemýlim, prieskumy verejnej mienky smerované špecificky k týmto voľbám sa nekonali. Pomôcť si ale môžeme preferenčnými výsledkami súťažiacich politikov z posledných volieb, v ktorých kandidovali.

 

 

Táto tabuľka má samozrejme niekoľko obmedzení. Jednak porovnáva výsledky z rôznych volieb, s rôznymi pravidlami a účasťou. Preferenčné hlasovanie môže ovplyvňovať taktiež mnoho iných faktorov (pozícia na kandidátke). Napriek tomu sú tieto čísla v mnohom zaujímavé. Celoštátna popularita Beňovej a Krajcera nevytvára v BSK zásadný náskok v preferenciách. Väčšinu krúžkov majú mimo tento región. Tvrdenie Nova, že Frešo je slabý kandidát, v porovnaní s Krajcerom (z toho, čo je dostupné verejne) neobstojí taktiež.

Na Frešovi ako kandidátovi je zaujímavé to, že aj keď vo VÚC voľbách získal 66-tisíc hlasov (viď nižšie), v roku 2012 ho krúžkovala tretina. To je na relatívne bezproblémového župana, ktorý by svoj úrad vedel predávať ako dôkaz hmatateľnej exekutívnej skúsenosti "v bašte strany", celkom málo. Opäť, ľudia môžu pokojne rozmýšľať štýlom "za župana sa mi páči, ale v NR SR mi srdce nerozbúcha". No ak je toto príbeh jeho klesajúceho spojenia s voličmi, tak má celkom zásadný problém.

No a potom je tu Flašíková-Beňová. Rovnako ako ostatok, má relatívne porovnateľné čísla v Bratislave. Jej celoštátny apel (name-recognition) je asi najväčší. O nej viac neskôr.

Vôla je, kde je cesta?

Voľby do VÚC nie sú až taká jednoduchá disciplína, ako by sa na prvý pohľad zdalo. Trpia chronicky nízkou účasťou a nezáujmom voličov. Viac než voliči, ktorí chcú ísť viac-menej určite voliť a rozhodujú sa koho, takéto voľby vyhrá ten, kto vôbec dostane "svojich" do volebnej miestnosti. Na druhej strane treba povedať, že latka nie je postavná šialene vysoko. Vo VÚC voľbách sa rozprávame o voličoch v tisíckach. (opäť viď nižšie)

Jedna stratégia, ktorou sa kandidáti mohli vybrať (hlavne opoziční), ktorú obhajoval napr. Miroslav Beblavý, je prenesenie národných tém do VÚC kampaní. Z toho, čo sa zatiaľ komunikovalo to vyzerá, že touto cestou sa nevyberie nik.

Ostáva teda tradičná kampaň "o krajských témach". D. Krajcer sa rozhodol mobilizovať otvorením frontu Bratislava vs. kraj. Na druhej strane stojí prístup P. Freša z poslednej VÚC kampane, ktorá sa okrem iného hrdila tým (blog Vrtieť psom), že obišla všetky obce v kraji. Pozrime sa na čísla z posledných VÚC volieb.

 

 

Frešova stratégia môže znieť intuitívne správne. Ísť aj do poslednej dedinky a nebyť len kaviarensky predseda znie dobre. Problémom však je, že rok 2009 ukázal, že investovaný čas a peniaze zásadné výsledky nepriniesol. V prvom kole bol rozdiel vzhľadom na snahu minimálny a ak by nedostal P. Frešo ani jeden hlas mimo Bratislavu, stále by vyhral. Na druhej strane sa patrí povedať, že tento prístup môže mať nepriamy efekt na voličov v Bratislave, keď sa župan prezentuje ako veľký lokálpatriot, čo nevie stráviť víkend bez ríbezľového vína. Taktiež, tento raz sa bude jednať o výraznejších protikandidátov a každý hlas sa bude rátať. Lenže, čas a peniaze sú obmedzené a obchádzanie obcí je naozaj náročná vec. Kampaň nemôže byť všade a o všetkom. Najhorším znamením je však pre Freša to, že napriek tomu, že je na čele celoštátnej strany, jediným pravicovým politikom v exekutívnom úrade a veľmi častým návštevníkom TV diskusií, sú jeho čísla popularity podpriemerné. Ak voličov predseda SDKÚ naozaj neberie, má veľký problém.

Krajcer zvolil jednoduchšiu stratégiu. Ak predpokladáme, že si zobral nejakých voličov SaS do NoVä, tak ich jadro je naozaj v Bratislave. Ako už napísal Adam Znášik, zatiaľ však veľa okrem rozdúchavania negatívnych emócií (načo má talent) a nepriamych, nepriznaných útokov na druhého pravicového kandidáta, veľa nepredviedol. Ak má byť riešením pre BSK budovanie hrdosti, tak to s obsahom Novej pravice zatiaľ dobre nevyzerá. Kampaň bude tak asi najpravdepodobnejšie postavená na negatívnych emóciach, čo pri dobrom zacielení v Bratislave môže byť dobrá a cost-effective mobilizáčná stratégia. (Celá ľudská suma pozania o výtlkoch nám bude odprezetovaná toto leto.)

Flašíková-Beňová môže byť rada. Najlepšiu službu jej urobili ešte pred začiatkom kampane pravicové strany, ktoré nikde mimo Bratislavu a Banskú Bystricu (kde následne Kaníka odstrelilo KDH) nepostavili serióznych kandidátov, ktorí by si vyžadovali väčšie stranícke úsilie SMERu. Tak ak si SMER dal za cieľ získať aj poslednú pravicovú baštu a vyhlásiť totálne potupenie opozície, tak má veľmi dobrú šancu ho naplniť. Všetky finančné a aj mýtické PR zdroje môžu spokojne sústrediť do Bratislavy.

A ako som už spomínal dôležitosť mobilizácie, Flašíkovej-Beňovej nebráni nič v tom, aby cestovala po kraji a hovorila pozitívne, huňaté, feel-good veci. Ako vraví parlamentná kolegyňa, nech si MFB myslíte čokoľvek, na rozdieľ od ostatných kadidátov má jednu kvalitu - autentickosť a z nejakého dôvodu (a to nemyslím hanlivo, len fakt neviem prečo) ju majú voliči radi. (Anecdotal evidence: Pozrite si jej facebook. Má spätnú väzbu, akú by Frešo s Krajcerom nemali ani keby oznámili, že objavili liek na rakovinu.). Z toho, čo vidíme, sa zdá, že MFB má veľmi dobrú pozíciu na politickom trhu, ako jej najväčšiu devízu by som tipoval ženské voličstvo. Ak by mala silnejšiu pozíciu v strane, tak je v post-županskom období silným kandidátom na nejakú populárnu, nenáročnú celoštátnu funkciu.

Zradná Bratislava

Bratislavský kraj a Bratislava samotná nie je až tak jednoducho pravicová, ako by niektorí radi verili. (Téme sa venuje samostatná kapitola v publikácii Voľby 2012 - recenzia). Vzhľadom na čísla voličov, o ktorých sa tu bavíme, môže dobre zacielená kampaň viesť k veľmi efektívnej mobilizácií voličov. Špeciálne tí pravicoví majú problém s motiváciou - kandidáti ani obsah volieb ich tak ľahko k urnám neprilákajú.

 

 

Silný kandidát SMERu v kombinácií s dobrou kampaňou versus rozpačití kandidáti pravice, ktorí budú viesť pravdepodobne negatívnu kampaň. S pravicou to nevyzerá dobre. Ak spolu s týmto dopadnú aj prezidentské voľby tak, ako vyzerá, že dopadnú, tak ozajstné spytovanie sa začne v júni 2014.

 

Ak sa Vám text páčil, vďaka za podporu na vybrali.sme.sk.

Kedže sa mi počas posledný pár mesiacov nazbierala väčšia kopa datasetov s volebnými výsledkami, zverejňujem ich tu. Obsahujú dáta, ktoré neexistujú v jednom súbore, napríklad volebné výsledky NR SR podľa obcí či okresov, ale aj verejne nedostupné dáta, ako napr. výsledky VÚC volieb podľa obcí, či výsledky preferenčných hlasovaní v NR SR pre všetkých kandiátov podľa obcí. Za pomoc veľká vďaka ochotným zamestnancom Štatistického úradu SR.

 

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Deti boháčov majú vlastnú sieť, stojí za ňou Slovák

Byť bohatým je nuda, keď vás nikto nevidí, tvrdí nová aplikácia určená pre deti bohatých.

TV

Chcete cvičiť? Takto si zostavíte ten správny tréningový plán

Tréner Radovan Gergeľ radí, ako začať cvičiť.


Už ste čítali?