Som politológ: Spýtaj sa ma na čokoľvek

Autor: Martin Dubéci | 29.1.2013 o 13:02 | (upravené 24.4.2013 o 13:04) Karma článku: 2,71 | Prečítané:  1432x

Doba je komplikovaná, všetko je prepojené a komplexné a potrebujeme expertov, ktorí nám to spolu s médiami pomôžu vysvetliť. A ono tá expertná znalosť nie je celkom sranda, lebo kým niečo vraví politik, tak to ľudia berú ako agitku, ale odborník, to je iné. Odborník pozná  pravdu a hovorí nezávislé názory z pohľadu sociálneho vedca. (Pre niektorých ľudí asi na úrovni, ako keď fyzik hodnotí výsledky experimentu).


Už dlhšie ma udivuje, akú veľkú kariéru vedia niektorí ľudia urobiť v slovenských médiách, zrejme len preto, že sú ochotní vyliezť pred kameru aj v papučiach a potvrdiť pohľad redaktora, ktorý mal vlastne už dávno jasný, len to v reportáži/článku potreboval posvätiť od autority.


Skúsme si teda definovať, aké náročné kritériá by experti vystupujúci v našom mediálnom priestore mohli spĺňať.

1. Mohli by byť expertmi - Ak niekto vystupuje z pozície politológa, mohol by mať odborné vzdelanie, ktoré ho k používaniu tohto titulu oprávňuje. Tak napríklad Ján Baránek podľa všetkého politológom nie je. Ak chce niekto vstupovať do verejného priestoru, nech sa páči - verejný intelektuál, publicista - pričom takto ich názor má charakter nejakého názorového, hodnotového presvedčenia. Ale vyhlasovať svoj názor za odborný je v tomto prípade klamstvo. (Už ani nejdem blúzniť o tom, že najlepším indikátorom kvality by mohol byť napríklad peer-reviewed akademický úspech vo svojej vedeckej komunite).

1a. Nemuseli by byť zdiskreditovaní - Toto je asi fakt slovenská špecialita. Predpokladajme, že citovaniachtivý expert je aj naozaj politológom, stále by však nemusel mať napríklad históriu spolupráce s Vladimírom Mečiarom a do ExtraPlus dávať rozhovory o maďarskej hrozbe. Alebo by nemusel byť plagiátorom. Prípadne, keď po  Bratislave kolujú otvorene klebety o tom, že ten či onen prieskum bol kúpený, tak by s ním médiá mohli pracovať opatrne.

2. Mohli by byť transparentní - Odborníkov majú všetci radi, lebo sú objektívni a vedia o čom hovoria, lebo sú študovaní. Opäť, nato, aby sme si tieto tvrdenia mohli overiť, potrebujeme o našich expertoch vedieť čo najviac. Napríklad by sme si mohli vedieť veľmi ľahko dohľadať ich životopis, preskúmať ich publikačnú činnosť (lebo ak je niekto hypercitovaný expert, tak publikuje, že áno). Taktiež by sme mohli vedieť, kto financuje ich prácu (odborníci na zdravotníctvo platení Pentou na tri) a či z toho dôvodu nie sú v nejakom konflikte záujmov. Absolútna nezávislosť neexistuje, každý si do takejto práce prináša minimálne svoje hodnotové stanoviská, len je férové čitateľa na to upozorniť.

3. Mohli by dodržiavať základné remeselné štandardy - Špecifickou kategóriou sú výskumy. To je už taká vydestilovaná expertná znalosť na druhú, úplné nadšenie pre noviny, lebo pravda bola objektívne vyskúmaná. Takto medializované výskumy by mali mať jasne deklarovanú metodológiu spĺňajúcu elementárne štandardy sociálnych vied, ak je to možné, zverejnené datasety, z ktorých vychádzali a deklarovať, kto a z akého dôvodu výskum financoval a kto na ňom pracoval. Napríklad posledný Havlíkov prieskum o prezidentských kandidátoch tento test nespĺňal takmer vôbec - TA3 ním otvárala správy, v SME bol na 4. strane.

4. Novinári/editori by si mohli robiť svoju robotu - Nie je úlohou nešťastného čitateľa na všetko toto dohliadať. Čitateľ/divák dôvodne predpokladá, že profesionáli v médiách túto úlohu spravia za neho. Opakovaným ospravedlnením nižších štandardov v tejto oblasti je, že väčšina ozajstných odborníkov nemá záujem o citácie. Asi to zľahčujem, ale nie je o tomto práve práca napr. názorových editorov? Hľadať talenty, pracovať s nimi a kultivovať si ich? A keď nájdu niekoho zmysluplného, možno čitateľovi poskytnúť analytický odborný pohľad na tému a nie len prihlúple soundbites.

No a aká je teda naša realita? Matej Hruška zostavil rebríček najcitovanejších expertov pre rok 2011. Posúďte sami, nakoľko spĺňajú hore uvedené kritériá. Bolo by super, keby sme zas o kúsok povyrástli a o diskusiu o náročných spoločenských otázkach by neformovali ľudia, ktorí nemajú veľmi čím prispieť. Lebo to už naozaj radšej namiesto týchto expertov tam dávajme anketu z ulice, hodnotu to má väčšinou rovnakú.


Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Deti boháčov majú vlastnú sieť, stojí za ňou Slovák

Byť bohatým je nuda, keď vás nikto nevidí, tvrdí nová aplikácia určená pre deti bohatých.

TV

Chcete cvičiť? Takto si zostavíte ten správny tréningový plán

Tréner Radovan Gergeľ radí, ako začať cvičiť.


Už ste čítali?